الأربعاء، 26 ديسمبر، 2012

كلمات عن الثورة – 24


ديسمبر 2012

- حوار :
- عايزين حرية بلا حدود .
- عايز حرية بلا حدود يعني عايز سراب حرية ، حرية منتقضة متهالكة .
- و العمل ؟
- حرية نتفق عليها ، واسعة و لكن لها تعريف و لها بداية و نهاية و تتماشي مع العدل و الحق و الديمقراطية و ادوات الانتاج .
Top of Form

- تذكر انه ، في اكثر الاوقات اشراقا و صباحا ، او اكثرها حلاكا وظلمة ، .........انت تستخدم عينيك لتري الاشياء من خلالها . استعن بادوات اخري او اشخاص اخرين لتري افضل .
Top of Form

- الفيس بوك كان جهاز الاشارة الذي سهل التخاطب بين الثوار و انجح ثورة يناير ، و الاتوبيسات هي جهاز الاعلام لتجميع اكبر عدد من المتظاهرين في نقطة معينة .
Top of Form

- كلها تسمي ديمقراطية ، فهناك من يكون خبير في القوانين و خبير في الانتخابات و تفاعلاتها ، للاسف يمكن عن طريقهم ان يظهر ما يسمي ديمقراطية و لكنها لا تؤدي لاختيار حر للراي او الاشخاص ، فتكون موجهة و ليست حرة .
Top of Form

- في الديمقراطية قد يكون اختيارك هو الاحكم و الافضل ، و لكن عليك ان تخضع لرأي الاغلبية .......و اذا لم يعجبك ذلك ، عليك طرح طريقة اخري للاختيار تضمن حرية الاختيار .
Top of Form

- اذا كنت مـتأكد فعلا ان "نعم " ستدخلك الجنة ، فأنطلق و اختارها.
Top of Form

- لكل من اصابه الاحباط ، و سيستعين باحلام اليقظة ............انصحة بالاحلام الملونة ثلاثية الابعاد و ياريت الصوت يبقي مجسم .......و لا مانع في الاستراحة انه يروح يقول "لا ".
Top of Form

- خطر جدا قوائم اسماء القضاة و اماكن عملهم اللي علي الهوا دي ، تنتقص من العدالة و سرية العمل القضائي ، و سلامة القضاء الشخصي و الوظيفي . ازاي يتحط قوائم زي كده .
Top of Form

- احيانا قلة المعلومات مشكلة للتعلم او اتخاذ القرار ، و لكن بالتأكيد تسونامي و فيضان المعلومات يربكك و يوقف عملية اتخاذ القرار ...............رتب اولوياتك في المعلومات / اختار اكثر المعلومات اساسية و اكثرها تواترا و تكرارا / افسح لذهنك مساحة للخيال و التفكير للتعلم و اتخاذ القرار / عاود بعد ذلك فلترة المعلومات المتبقية و هكذا .
Top of Form

- بيقولك لو اساتذة الجامعة حيشرفوا علي استفتاء الدستور ،
النتيجة مش حتيقي "نعم" او" لا" ،............النتيجة حتكون "نعم " لاولاد عمداء الكليات و رؤساء الاقسام في وظائف معيدين بالكليات .....

- هو في ملاحظة : مع الاحترام الكامل لاراء الدكتور البرادعي و دوره في الثورة ، ........الملاحظة بقي الكلام اللي بيقوله عن الهولوكوست و الاديان غير السماوية و خديعة الاحتكام لصندوق الانتخابات / ده حقيقي ؟؟؟ يعني بجد بيقوله و لا كلام خارج عن سياق ما يقول و ناس بتصطاد له .........من الاخر السياسين ليسوا انبياء ، و علينا ان نختار الافكار التي تناسبنا و تفيدنا ، مش لازم نتقيد بايديولوجية معينة ، و كمان مش لازم نلتزم بفكر شخص . ........ممكن ننقي من افكاره ، لان بصراحة مش كل الكلام بيبقي موزون . ...........و اكيد مافيش حد محصن .
Top of Form

- السعي للحكم في ظل نظام ديمقراطي ليس جريمة او تهمة ، و بالطبع مفهوم انه و غيره يسعون للحكم ، اننا نناقش الافكار و نختار ما يفيدنا ، لان في كثير من الاحيان الساسة ( و لا استثني منهم احد ) في سعيهم المقبول للسلطة ، يتهمون بعضهم شخصيا و لا يناقشون الافكار ، التي هي اساس الحل ، و التي ليست قصرا علي شخص ، فكثير من الاحيان الحلول تأتي من تلاقح افكار المتخاصمين .
Top of Form

- ارجوكم افهموا / ما حدش عايز شفيق و لا حد ضد الشريعة ..........اصحوا و افهموا الناس .
Top of Form

- هو اللي بيستلم السلطة في مصر ، بيحلف علي الطلاق و لا حاجة .........انه لازم يعند مع الشعب .
Top of Form
- اعلن لكم انه بعد التجارب المتعددة ،" ان مبدأ خليهم يتسلوا " ..........ثبت فشله تماما ،
و نرجو عدم استخدامه من الكبار او الصغار .

- لازم تاخد شربة الخروع ..........علشان تخف و تبقي ديمقراطي ........ايه نظام العافية دي ....اقنعني ، اي كلمة طيب ......دي شربة خروع .

الرد : شربة الخروع 90% من الناس بياخدوها يوميا علي الغداء !!!!!!!!!!!!!!!

- واحد بيقولك ، مظاهرة الانذار الاخير بجوار الاتحادية ، كانت اصلا 200 واحد و الباقي دول اهل مصر الجديدة نازلين يتفرجوا ..................!!!!!!!!!!!!!!!
Top of Form

- الاخوان و السلفيين اثبتوا انهم مش بتوع سياسة ، نرجو انهم يكونوا بتوع ربنا ........و ربنا يهديهم .
Top of Form

- شارع الميرغني ، شارع الاهرام ، العروبة ، روكسي ، مترو النزهة ، الخليفة المأمون ، الشباب و العمر كله ..........مصر الجديدة الهادئة ، ذكريات محطمة في ظل الفتنة . ربنا سلم مصر و ابنائها .
Top of Form
- لن اقول غير موفقين ، و لكنهم فاشلين .......هانت عليهم مصر ، هانت عليهم العدالة ، و هان عليهم الشعب .
Top of Form

- هي الحكومة نامت بدري و لا ايه ...........مع ان النهاردة في سهرة مظاهرات  !!!!!!!!!!

- دائما هناك فرق بين الامس و اليوم و غدا ..........اتخذ قراراك في الميعاد المناسب ........تأخرك يجعلك متسبب عن اخطاء اكثر ، و بالتأكيد قرارك المؤجل لن يكون مناسبا و خاطيء .
Top of Form

- - لابد من اضافة مادة في الدستور تحمي الطبيب النفسي من الحبس في ...........قضايا التحليل النفسي للسياسين المصريين .
Top of Form

- اللي اعرفه ان القاتل قاتل ......و فككوا من موضوع الجهاد ده ، لان كل واحد عارف معني الجهاد يعرف ام الجهاد في اهل بلدك قتل .
Top of Form

- مفهوم ان السياسة محتاجة شوية لوع علي حبة كذب ..........الشطارة ما حدش يكشفك ، لانك ستتحول الي كاذب و نصاب و ربما قاتل . نصيحة لعموم السياسين ارحمونا .
Top of Form

- غدا الجمعة ، سنغني ، هنا كانت مصر الجديدة .............عمري كان هنا ، اطلال
Top of Form

- سيبكوا من المؤامرة و خليكوا تنفيذيين و ديروا الازمة .........و اذا كان هناك من يتأمر و يضحك علي الناس ، قربوا انتم من الناس و فهمومهم و لا تثيروهم و تصبحوا جزء من تنفيذ المؤامرة ببطئكم و انظروا للعدل و لاحتياجات الناس ......و لا تكتفوا بالناس اللي حولكم فقط و لكن اجعلوا هدفكم الشعب كله .
Top of Form

- لو استمرت وجهة نظرنا في الحياة ان النجاح في العمل و الانجاز مرتبط فقط و حتميا بالاستقرار و عدم وجود مشاكل ..........سيكون لدينا نقص هائل في تفسير قصص نجاح كثيرة لافراد و شعوب عانوا من عوائق جسدية و بيئية و حروب ، و رغم ذلك حققوا النجاح / الارتباط غير حتمي و يجب ان نبدأ في الانجاز في ظل اي ظروف ، و الانجاز و النجاح هو الذي سيغير الظروف و يحل المشاكل .......مدخل اخر للتفكير .
Top of Form

Top of Form

ليست هناك تعليقات: