الأربعاء، 24 أكتوبر، 2012

كلمات عن الثورة -21


1.     - ليس من العدل ان يجمع الاطباء في مصر بين النبل و الانسانية ، و العيشة الكريمة ، لازم يضحوا بالعيشة الكريمة و الفلوس و يخلوهم زي البرنس المفلس ( كما اداهاحمد مظهر) في فيلم الايدي الناعمة ...........مسخرة يعني . هو في كده في الدنيا .
2.     اكبر نكتة ممكن ان يواجهها المناخ السياسي في بلد ما ، ان يكون الاتهام و التسمية للاخرين بالكفر بالله سبحانه، بدلا عن الرد في مناقشات اسباب و حلول المشاكل الحياتية للمواطنين و البلد .
انهم ينقلون الحوار من الموضوعية للمشاركة لايجاد حلول و بناء في ارض الواقع التي قد يكون لنا فيها بعض الاسباب ، الي التدخل في " رحمة و حساب الله تعالي للافراد " ، الذي من المؤكد انه ليس بيدنا و لا بيد الاخرين .
علينا ان نكون موضوعيين نتعايش و نبني معا / لا نكون اربابا لبعض - لانه لا اله الا الله/ و لا تدفعنا السياسة و مصالحها الي الكلام و التدخل و ادعاء قدرات هي لله وحده . يعني نركز في اللي نقدر عليه و نتواضع . " انك ميت و انهم ميتون " و "االله هو الحي القيوم" .
3.     ما معني الترهات ؟

تُرَّهَة: جمع تُرَّهات:

الترهة : الطريق الصغير المتشعب عن الطريق الأعظم.

والترهة : الباطل.

قول أو عمل تافه مُزخرَف خالٍ من النّفع "جاء كلامُه حافلاً بالأباطيل والتُّرَّهات".

( فين الدستور و الطريق لمجلس الشعب و فين السياسة الاقتصادية لبناء البلد بعد الثورة و فين مشروع النهضة والطريق للعدالة الاجتماعية ،و من يضع خطة و لدينا اساتذة في كل مجال في جامعاتنا و مراكز الابحاث ) ...........ترهات اعجبتني .
4.     لو استمر الوضع في التعامل مع الكتب في الاسكندرية بهذه الطريقة ...........حنصحي الصبح نلاقي المسئولين بيهنأوا الشعب علي حريق تاني لمكتبة الاسكندرية .
5.     اخواني و زملائي الاطباء ( و الطبيبات طبعا و اكيد ) ، اللي شايفه ان ما فيش حد حيسأل في تحسين وضع الاطياء و لا الخدمة الصحية في مصر ...................لان الظاهر اهل مصر مش عايزين يتعالجوا .....الا بكريمات و ادوية الجهل اللي في الفضائيات مع الشيوخ و طرق الشعوذة الطبية ....... او حيتعالجوا بالغلا و الكوا علي حسابهم لمتوسطي الحال ...........او ان الواصلين عارفين انهم حيتعالجوا علي نفقة الدولة في بلاد الافرنجة . عمري بصراحة ما شفت ناس مهملة في صحتها كده!!!!!!!!!!!!!!!.
6.     الناس اللي زعلانة من صناعة الديكتاتور ......................نقول لهم احنا لنا الفخر اننا بنصنع ديكتاتورين بالجملة و يمكن توصيلهم لكل مكان في العالم .......الديكتاتورية صناعة و ليست مجرد مهنة .
7.     لا يهم من سب او حقد ، المهم ان يتأكد المسلمون من حبهم لرسولهم محمد صلي الله عليه و سلم و يعملون بعمله .

من الطبيعي ان يكون هناك كارهين و حاقدين و اثمين القلوب و النوايا

الاهم هل هناك المؤمنين و المحبين لله و رسوله و الاخذين بالاسباب لنصرة الدين

ام انه رد فعل وقتي نفرح به / دون اصرار و مثابرة علي العمل و الاخذ بالاسباب للنصر الدائم المبين .


8.     الرد علي المسيء يكون بالعمل و المثابرة و القوة و ليس بالكلام .
9.     اصنع سلاحك و اكلك و امن بلدك ، عندها نكون اعددنا ما استطعنا من قوة ، الطريق طويل و لكنه اكيد .............و ما اسهل اضاعة الفرص في حماس غامض يدفعنا له تحديات هبلة من عدو لئيم .
10. ربما كتب علي جيلنا لينجح و يسلم النجاح للجيل القادم ان يتعاون مع الاعداء و يصبر و يرد بسياسة و هو يبني و يوجه حماسه و مشاعر غضبه تجاه الزارعة و الصناعة و البناء ..............لا نريد ان نضيع فرصة النهضة و البناء و القدرة علي الابداع في جو الحرية ..في مقابل حماس زائف و بطولات وهمية ........لا تضيعوا فرصتنا و حافظوا علي فرصة الاجيال القادمة . لنتمكن فعلا من اعداد ما استطعنا من قوة و تنتصر الامة لحق و حقيق.
11. انهم لم يغتالوا ابدا من ارتدي حجاب او نقاب او من صلي جماعة او من صام / انهم قتلوا فقط سميرة موسي  و مصطفي مشرفة و يحي المشد .........انهم يخافوننا عندما نفعل كلام الله عز و جل " و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة " ...........دعونا نكمل ديننا يالصلاة و الصيام و الحجاب و ايضا بالعلم العلم العلم ........ممكن نفهم و نعد و نتدين فعلا ، بدلا من الترهات .
12. لو انت مواطن امريكي و شفت السفير بتاعك في ليبيا مقتول و بيتجر زي الخروف و عمالين يصوروه ....... و يجي حد يقولك ان الاسلام مش ارهاب .........طبعا حتقتنع انه مش ارهاب و لكنه الارهاب نفسه ...... اتقوا ربنا في ديننا الاسلام .
13. الغضب وحده ليس مبرر و لا يمكن ان يكون مبرر لاي جريمة
كلنا نحب الله و رسوله
و لكن لا معني لاطلاق الغضب لقتل موظفين في دول ليس له كموظف اي علاقة بما نغضب منه غير انه يمثل دولته
و لا معني لاقتحام سفارة دولة لها سياده و تهديد و بث رعب في موظفيها و ايضا ليس لهم اي علاقة بالامر سوي تمثيلهم لدولتهم
الغضب لله و رسوله له طريقته من خلال القضاء و المقاطعات و الرد بالحجة و الدعوي الاسلامية و الاليات الفنية لتفنيد المزاعم .............. الغضب و المشاعر الفائرة لا تبرر اي جرائم . و الا لم يقم حد و لا سجن احد .
14. الغريب بقي عند كل اضراب تلاقي المتظاهر يقول لك انا بشتغل في الشركة و الشركة بتدخل ملايين و احنا مش بناخد غير مرتبنا ......؟؟؟؟؟؟؟؟ ده علي اساس ان كل واحدوحظه في العمل لو محاسب بيشتغل في الاوقاف او الكهربا او قناه السويس ( منشأت تدخل دخل مالي للدولة ) مفروض يقبض اكتر من زميله اللي له نفس الخبرة و بيشتغل في وزارة اخري مثل التعليم لا تدخل دخل للدولة .........المفروض ان الاجور في الحكومة متساوية او متقاربة و تحكمها الخبرة و الشهادة ...........يا جماعة دخل المنشأت ده دخل قومي يتوزع علي كل المواطنين في صورة خدمات ، مش فلوس تتوزع للعاملين في كل منشأة !!!!!!!!!!!!
15. الثورة نجحت في وقف مبدأ التوريث ..............فقط في موضوع الريس و ابنه ، اما بالنسبه للي وارثين البلد اب عن جد في الوظائف و احتكارات التجارة و الصناعة ، فهذا شيء خارج قدرات و نطاق فاعلية الثورة .
16. عندما يقول مسئول اجيب لكم فلوس منين لزيادة المرتبات ، يجب عليه ان عليه الاستقالة و الانضمام لجموع الشعب ..............لان المسئول عليه ان يقول خطط للحركة و العمل و الانتاج و لا يقف امام الصعاب بلوم الاخرين . ايها المسئول فكر و استشر و خطط و خلينا ننتج . 
17.  التمييز بين ابناء الوطن الواحد علي اي اساس ديني او عرقي ، لا يعرض فقط فرد او مجموعة للحرمان و الظلم ، و لكنه جريمة اكبر في حق الوطن بحرمانه من قدرات و طاقات احد ابناءه .........التمييز و اختيار اشخاص غير مناسبين للاعمال بسببه، ما هو الا خيانة امانة العمل و القرار المخلص للوطن .
18. بالذمة يا واد يا اخواني و انت يا واد ليبرالي ، ما شكتش و لا ناقشت بينك و بين نفسك كلام التيار بتاعك ..........مش علشان حاجة بس علشان تنقحه و تشغل مخك و تقتنع بيه اكتر ......او لا ............علشان خاطر مصر شوية شك ......بلاش الحب الرومانسي للاتجاهات السياسية ده.
19. واحد بيقول للتاني تعالي اعالجك ..............التاني بيقوله لا اصل انا بتعالج بره ببلاش علي نفقة الدولة .....انت مين علشان تعالجني / اما عن الغلابة اقعد علاجهم و جرب فيهم و خليهم يضربوك علشان ما فيش دوا و لا امكانيات علاج و لا جراحة .
20. من يظن ان خدمات مستوصفات الجوامع و الكنائس و من هو في مستواها بالخدمات الطبية الخاصة ، بديلا عن المستشفيات الاميري الحكومي و الامكانات الطبية المهنية و الادارية المتعارف عليها .........اما انه واهم او انه لا يعرف ما هي الخدمة الطبية .
21. النظرة الاختزالية للخدمة الطبية في مجهود الطبيب دون وجود خدمات و ادوات افراد و معدات تحتاج لمراجعة / و علي اي حال من الحاجات المهمة للانسان ان يتم علاجه و ان يتم علاجه في ضعفه بالمجان كما يحدث في كل البلاد المحترمة التي تحترم مواطنيها / و حتي يحدث هذا لابد ان تدفع الدولة تمن العلاج / و في كل بلاد الدنيا تسقط الحكومات و تتغير الرؤساء بسبب الخدمة الصحية و كيفية توفيرها عن طريق التامين الحكومي او الخاص او الشئون الاجتماعية / اما اختزال الامور في ان نستخدم اطباء كعبيد بدون اي مرتبات او مستلزمات و اذا اعترضوا نلزق فيهم تهمة قتل المرضي ؟؟؟؟/ من يقتل المرضي و لا يحترم المواطن هو من يصرف علي الترفيه اكثر مما يصرف علي علاجه / من الخبل في اي دولة ان يحدث ذلك انظر لموازنة الصحة بانجلترا و امريكا / و عندها ستعرف لماذا تحتل هذه الدول دول مثل العراق لبترولها ، فقط للصرف علي صحة المواطنين / اما من لا يريد الصرف علي صحة المواطنين ..............فهو القاتل و المهمل .
22. هو السؤال لليبرالين ، هل فعلا تتمنون لمرسي الفشل و لو علي حساب وقت مصر و فشلها معه ؟؟؟؟؟؟ ، و السؤال للاخوان هل فعلا تريدون مرسي زعيما و منتهي الامر انه في الحكم ؟؟؟,,,,,,,,,,,,,,,مغزي الامور ان تتحرك مصر للامام بمرسي او غيره / و طالما هو الرئيس المنتخب لمدة اربعة سنوات قادمة لابد ان تتحرك به مصر للامام ........و لكنه ابدا لن يكون زعيما و لا صنما و لا الها ........انه مواطن اراد له الله و ارد لمصر ان يقودها في هذه السنوات فدعونا لا نضيعها .
23.  
النجاح في ظل وجود نظام و امكانيات هو بالطبع نجاح ، ........و لكن في كثير من الاوقات علينا النجاح في ظل الفوضي و عدم وجود امكانيات ---بصنع النظام و استخدام الامكانيات المتاحة ---------و هكذا كانت حرب اكتوبر و لذلك يعتبرها الجميع معجزة و ليست مجرد نجاح .
 
24. ياريت اللي يمسك البلد من اي اتجاه سياسي .........يعرف ان مصر مش فيها بس الناس اللي معاه في اتجاهه السياسي او الناس اللي بتنافسه ، لازم يعرف ان في ناس كتير غير مسيسين و غالبا بيعرفوا في الحاجات الفنية من صناعة و طب و تعليم وابحاث و زراعة اكتر من السياسين .......... السياسين الليي دوشونا و منتظرين منهم يديروا البلد و يحققوااحلامنا فيها ، التواضع مع تقليل الشك في بعض و في كل الناس .
25. الحل العملي لزيادة ميزانية الصحة هو ضم وزارة الصحة و السكان الي وزارة الشئون الاجتماعية .........
26. هو مين اللي بيدي النصائح القانونية ؟؟؟؟؟؟؟ لو مش اد كده .......ممكن نغيره و ناخد نصايح من حد تاني .
27.  
نقدر نستنتج ان في ناس ما كانتش بتذاكر و هي في كلية الحقوق خالص ..........و نؤكد علي طلبة حقوق بالاجتهاد الدراسي في فترة الكلية و ما بعدها ، حتي لا يتخذوا قرارات ويحصل احراج في المستقبل.....من زرع حصد و من جد و جد .
28.
رايناه مسلم و لا يعادي الدين ( بغض النظر عن الاعداء السياسين ) ........لم تكن الثورة ابدا ضد مبارك و مشروع توريثه لابنه من اجل انه غير مسلم او انه كافر او يمنع الناس من اداء شعائر دينهم ...........الناس ثارت عليه لانه ظالم و متسلط و ديكتاتور و اثري من حكم البلاد و قصر في ادارة البلاد التي استلمها رائدة منتصرة ، واصبحت في عصره متخلفة متراجعة اقتصادية و سياسيا و اجتماعيا .
كلما انشغلنا بالاشتباك و الحروب ضد الافكار و النوايا .........علينا ان نتأكد اننا في طريق الهدم ، البناء يستوعب كل الافكار ..........حتي كما يقول البعض الافكار العفنة .....لان من العفن نفهم و نتمسك بالطيب . دعونا نتعايش و نفكر كيف نبني هذه البلد و نوفر جهد الحرب للاعداء الحقيقين .

ليست هناك تعليقات: