الأحد، 27 نوفمبر، 2011

كلمات عن الثورة – 6


- مهما قلنا انهم اقل خبرة و انهم اخطأوا في تحديد اولويات و اهداف ، و لكننا لا نستطيع ان ننكر ان شباب مصر فتيل الثورة و التغيير و اكثر شجاعة و الشعور بالحق و الانتصار له ، و ان امل مصر في اندماج شبابها مع خبراتها ، و املي كبير في مصر و بكرة.
- واحد بيسأل الافضل ان نعزل بتوع الحزب الوطني سياسيا و لا نسيبهم للصتاديق ، بيتهيألي نعزلهم سياسيا ، لان حكاية الصناديق دي ممكن حد يفهمها اننا حندفتهم فيها ، الطيب احسن.
- من هو العميل ، هو الي عامل نفسه وطني او اللي بيتعامل مع اعداء الوطن او اللي عملهم او اللي عامل نفسه طيب او اللي عامل نفسه زيك او اي حد انت مختلف معاه هو عميل و خائن و غير وطني ............ و بالمرة كافر ابن ****
- بعد ثورة القاهرة الاولي و التانية رحل الاحتلال الفرنسي و دخلت مصر نهضتها العظيمة من تعليم و جامعات و طب و جيش حديث و زراعة و زيادة 2 مليون فدان ، مع محمد علي ............ الديكتاتور طبعا
- بعد الثورة الكل بقي ثائر او ناشط ، مش وحش بس ممكن كل في تخصصه مش في السياسة العامة بس ، عايزين ثورة ادارية و ثورة علمي - زراعية - صناعية - ثورة علي الاخلاق البايظة و ثورة عمل و اخلاص و عرق و انتاج ، و كمان ثورة لحقوق الانسان و الحرية ما فيش مانع ، بس كله مع بعضه ، لان كل واحد بقي يتكلم علي الحرية و يقول انا حر ، و لكن لابد ان يتذكر انه تحت امر البلد و المجتمع مش علي مزاجه هو .
- اسهل شيء في الحياة ان يتفلسف الطالب و ينقد نظام و برامج التعليم ، و لا يحاول التعلم او اكتساب اي مهارة فيسقط و نسقط معه .
- ليس حل المشاكل دائما في يد من يراها ، و لا من له صوت اعلي في الحديث عنها ، و لكن المشاكل يحلها الخبراء بها و يسفيدون من حلها ، اما من يولول علي المشاكل اكيد يستفيد من وجودها و استمرارها
- كونك شاب ممكن اصدق فيك انك ثائر و لكن مش لازم تكون صادق ، لان قلة تجاربك في الحياة و مع نفسك و عدم تعرضك لاختبارات و فتن الحياة ، تجعلك لم تختبر بعد و ربما كنت تتكلم عن مباديء ، انت عمليا بعيد عنها تماما .
- البطولة الزائفة تصاحب مباديء اراد بها اصحابها حياة افضل و لكن متعاطوها ادمنوا الكلام عنها و لم ينفذوها في نطاق المباديء الاخري ، ارحمونا من حرب طواحين الهواء .
مشكلة البعض انهم يعتقدون انهم المسلمون الوحيدون ، او ربما تقمصوا هيئة الانبياء و الولاية من الله عز و جل ،و شعروا انهم معصومون و انهم اصحاب الصواب و الحكم علي الاخرين . ممكن ترحمونا و نتكلم وجه لوجه كبني ادمين عاديين لنا هوية تكونها الدين و العرف المجتمعي و الخبرات الانسانية . وذلك حتي يصل المجتمع لوفاق و لا يأمر البعض الاخر و خلاص .
- ستعرف اكثر عن المرأة وعن نفسك وعلاقتك بها ، اذا عرفت اللغة التي تعبر بها عنها ، هل هي حرمة - مرة - هانم - سيدة - جماعة - حكومة - انثي - صديقة - انسانة - مواطنة - شريكتك في الحياة .
- و كان مساراتنا هي من دوائر و لا نسير للامام و لا نصل لاي اهداف بل نمر في دوائر فلسفية ايدلوجية بدون بناء ، اتمني للاجيال القادمة البناء و المبادرة و السير للامام و ان اخطئوا و الاصلاح بدون تعالي و لا انتقام .
-
العدل في محاكمة مبارك و ووزاراته 
العدل في تحقيق الديمقراطية و المساواة و الحرية و الياتهم 
العدل في القضاء و الوظائف و الحراك الاجتماعي 
العدل في قبول و التسامح مع الشرطة و الجيش 
لا تحرك للامام بدون عدل
بدون عدل سيستمر الدم و ضحايا و شهداء
- هل اغاثة الصومال و البوسنة و الهرسك و مصابيهم اهم من مصابي التحرير من المصريين؟؟؟؟؟
- نفسي اعرف لو حب المجلس العسكري دلوقتي يسلم الرياسه و البلد ,يسلمها لمين ?! مش لازم اللي يستلم منه يكون معبر عن الشعب او في نفس قوه وامكانيات الجيش, ده غير انه مش بيسلم بوسته. اعتقد ان الحل في الانتخابات ليستلم نواب الشعب.
- جمعة الفرصةالاخيرة لابد للاستعداد لها كويس, لان السقوط في الملحق وحش قوي.
- بعض الناس اغلي مايملكون هو اغراضهم المادية / واذا فقدوها او جردوا منها افلسوا ...... فهم مجرد شيء و لم يدركوا 
.الانسانية.

للحجز بالعيادة
01224126363
24508919
د/ احمد البحيري
استشاري الطب النفسي
56
شارع رمسيس - متفرع من بطرس غالي - روكسي - مصر الجديدة - القاهرة

ليست هناك تعليقات: